HB Racing Polska dystrybutor hurtownia sklep modelarski Szczecin

HomePoradnik › Bezszczotkowy Brontosaurus

Bezszczotkowy Brontosaurus

Twój HSP Brontosaurus jeździ za wolno? Wymień seryjny silnik nabezszczotkę. To nie takie trudne a korzyści płynące z podmianki sąniewiarygodne. Poniżej po krótce przedstawie różnice miedzyklasycznymi, szczotkowymi silnikami a bezszczotkami. Pokażę również jakwykonać wyminę silnika na przykładzie Brontosaurusa. Nie ma żadnych problemów aby dokonać wymiany w samochodach XSTR, FlyingFish 1 czy Rally Monster na podstawie tego poradnika. Zaczynamy!

Bezszczotka

Dlaczego?

Silnikie bezszczotkowe są mocniejsze, żywotniejsze i wydajniejszeod swoich szczotkowych odpowiedników w tych samych rozmiarach. Używane włodziach, samolotach czy samochodach generuja większą moc oraz dłuższyczas pracy.

Bezszczotka

Jaka różnica miedzy silnikiem szczotkowym a bezszczotkowym?

Zasadą działania silników szczotkowych jeststykanie się grafitowych szczotek ze stykami rozmieszczonymi nakomutatorze. Szczotki te są używane aby przenosić ładunki elektrycznena komutator który wprawia w ruch zwoje umieszczone na wirniku silnika.Natomiast silnik bezszczotkowy składa się z nieruchomego uzwojenia iwirujących magnesów umieszczonych wirniku silnika. Magnesy sąpogrupowane w fazy, kontroler obrotów silnika (ESC) steruje pracąsilnika dostarczając prąd do faz w odpowiedniej sekwencji wprawiając jew ruch.

Co to RPM, Kv  oraz prąd znamionowy:

RPM to wskaźnik ilości obrotów na minutę, jestto informacja o maksymalnych obrotach na jakie może się „wkręcić”silnik. Silniki bezszczotkowe są opisywane również parametrem Kv, jestto ilość obrotów, bez obciążenia, jakie silnik może uzyskać z jednegowolta dostarczonego napięcia. Przykładowo jeśli silnik został oznaczonyparametrem 980 Kv i jest zasilany akumulatorem LiPolowym o napięciu11,1 V to będzie się rozkręcałdo 980 x 11,1 = 10878 RPM bez obciążeniasilnika. Prąd znamionowy określa maxymalna wartość prądu, chwilowegolub stałego, jaki można przenieść na silnik bez uszkodzenia. Przywyborze akumulatora oraz kontrolera obrotów (ESC), dobieraj je w tensposób aby parametry prądu znamionowego były równe lub większe odgranicznych. Unikniesz w ten sposób uszkodzeń

Wewnętrzne kontra zewnętrzne magnesy:

Silniki bezszczotkowe, ze względu na budowę,można podzielić na te, które posiadają nieruchome zwoje które otaczająwirujący magnes umieszczony w samym środku (dalej zwane wewnętrznymi),oraz te które posiadają nieruchome zwoje otoczone wirującym magnesem nazewnątrz. Różnice w budowie znacząco zmieniają charakterystykę takiegosilnika. Silniki z magnesami umieszczonymi na zewnątrz, generalniemają niższe wskaźniki Kv, co znaczy, że pracują na niższych obrotachale z wiekszym momentem obrotowym co pozwala przenieść większą moc bezskrzyni biegów. Większość modeli zdalnei sterowanych wykorzystujesilniki z magnesem umieszczonym wewnętrznie ze względu na wiekszewartości Kv.


Bezszczotka


Dość teorii, czas na działania praktyczne!

Krok po kroku przeprowadzę Cię przez proces wymiany silnika szczotkowego na bezszczotkowy wraz z wymianą kontrolera obrotów (ESC).

Do przeprowadzenia całej operacji będzieszpotrzebował prostych narzędzi która znajdują się w co drugim polskimdomu. Przygotuj:

  • śrubokręt krzyżakowy
  • imbus
  • kombinerki
  • lutownica
  • cyna
  • izolacja termo-kurczliwa
  • nożyczki
  • dwustronna taśma montażowa

Bezszczotka

Kiedy już skompletujesz potrzebne elementy możnazabrać sie do działania. Przy użyciu nożyczek pamietaj aby pomyśleć 2razy, zanim wykonasz cięcie. Nie śpiesz się bo będziesz robił dwa razydłużej. Przy użyciu lutownicy zachowaj szczególną ostrożność, to samotyczy się ostrych narzędzi.

Przygotuj stanowisko pracy w taki sposób abyzmniejszyć szansę zagubienia śrubek i innych drobnych elementów. Zadbajo dobre oświetlenie. Do dzieła!


Bezszczotka


Postaw samochód na kołach, zdejmij obudowę. Aby moć zamontować nowepodzespoły naturalnie w pierwszej kolejności musimy zdemontować stare.Najłatwiej będzie zaczać od rozłączenia regulatora obrotów (ESC) odsilnika i akumulatora. Zdemontuj akumulator oraz radiator aby nieprzeszkadzał w kolejnych krokach. Zdemontuj włącznik (ON/OFF)prowadzący do ESC. W tym celu będziesz musiał odkręcić dwie śrubyumieszczone na spodniej części płyty podłogowej (zaznaczone na zdjęciu).Kiedy już rozłączysz wszystkie kable wychodzące z ESC możesz gospokojnie odkleić od górnej płyty, nie musisz używać dużej siły, kręćnim raz w lewo raz w prawo aż "puści". Nie ma potrzeby demontowaćodbiornika czy serwa skrętu. Teraz zajmiemy się demontażem silnika.Jest to troche mniej przyjemna czynność, jeśli chcemy zaoszczędzićtroche czasu, będziemy zmuszeni wykręcać śruby mocujące w niewygodnychpołożeniach. Droga na około wiąże się z częściowym rozebraniem tylnegozawieszenia.

Bezszczotka

Dokładnie przyjrzyj się mocowaniu łoża silnika. Silnik zostałzamocowany w łożu przez dwie śruby imbusowe które musisz odkręcić aby gozdemontować. Dostęp do tych "imbusów" jest utrudniony, masz do wyborualbo zdemontować zawieszenie prawego, tylnego koła albo próbować naskróty. My wybraliśmy drogę na skróty, wygląda to nastepująco. Musiszzaopatrzyć się w w długi imbus, minimum 10 cm.

Bezszczotka

Wkładasz narzędzie od tylu wzdłuż osi pojazdu. Trzeba tak nakierowaćkluczem imbusowym aby trafić na śruby mocujące, odkręcenie tych śrubynie jest kłopotliwe ale będziemy przecież musieli je jeszcze wkręcić, otym za chwilę. Kolejnym krokiem jest przeniesienie zębatki atakującej zestarego silnika na nowy.

Bezszczotka

Jedyne o czym trzeba pamiętać to, to aby śruba blokująca zostaładokręcona dokładnie w miejscu wpustu na wałku. Czas na montaż, ułóżsilnik w łożu analogicznie do starego silnika tak aby otwory w łożupokrywały się z otworami montażowymi silnika. Wkręć w pierwszejkolejności dolną śrubę znacznie ułatwi to całą operację. Nie dokręcajjej do końca, dokręcisz obie śruby jak już będą "siedziały" w otworach.

Bezszczotka

Jeśli udało Ci się już pozbyć starego silnika ipacjent jest już gotowy do przeszczepu trzeba przygotować jego noweserce. Producent niestety nie dostarcza wszystkich niezbędnych elementówdo poprawnego montażu podzespołów. Brakującym ogniwem są tak zwane"Gold". Jak łatwo zobaczyć na zdjęciach, silnika i kontrolera obrotów,że silnik został wyposażony we wtyczki ale kontroler obrotów nie posiadagniazd. To umyślny zabieg producenta, w ten sposób możemy użyć innego,nie seryjnego silnika. W wyniku zainstaniłej sytuacji masz conajmniejdwie możliwości. Możesz kupić 3 gniazda typu "Gold" i wlutować w niekable ESC. Właśnie to rozwiązanie wybrałem bo wydawało mi sięnajrozsądniejsze. Pozostałem rozwiązania to przylutowanie kablibezpośrednio do wtyków silnika lub zlutowanie kabli silnika i ESC razempo usunięciu wstyczek. Obydwa rozwiązania niosą za sobą pewne niewygody,przede wszystkim silnik i ESC zostają połączone na stałe co utrudniazarządzanie tymi elementami, drugą przeszkodą jest ryzyko wykonanianiedostatecznie dobrego połączenia aby kable nie nagrzewały się.

Instrukcja lutowania wtyczek ("Goldów"):


Bezszczotka

Istotą całej operacji jest umieszczenie lutu w kielichu styczki (Tamgdzie będziemy umieszczać przewód). Po umieszczeniu cyny w kielichunależy ja rozgrzać i wetknąć przewód. Nastepnie poczekaj do ostudzeniaspoiwa. Sprawdź czy kable przewodzą prąd co świadczy o dobrym wykonaniupołączeń. Ostatnim etapem jest założeniem izolacji temokurczliwej.Zakładamy koszulke termokurczliwą, należy ja założyć tak aby metal niewystawał spod koszulki. Jak będzie już na swoim miejscu weź zapalniczkę ipodgrzej koszulkę, po chwili zacznie sie kurczyć doskonale izolując.

Bezszczotka

Pozostaje już tylko połączyć elementy orazuporządkować okablowanie w pojeździe. Podłącz silnik do ESC zgodnie zkolorami kabli. Użyj dwustronnej taśmy montażowej i zamontuj ESC naelementach konstrukcyjnych pojazdu. Jeżeli w którymś miejscu kablewydają się być zbyt długie, nie skracaj ich, użyj opasek zaciskowych dolepszej organizacji okablowania. Wisienką na torcie jest ponowneprzykręcenie Włącznika.

Teraz już pozostaje tylko się cieszyć z zalet,jakie płyną, z faktu posiadania silnika bezszczotkowego. Pojazd będzieodczuwalnie szybszy i cichszy. Różnica, w dostarczanej mocy, może nawetdochodzić do 40 procent. Pojazd będzie tez jeździł dłużej niż naszczotkowym odpowiedniku. Uważaj na zakrętach bo teraz będziesz mógł jepokonywać z większymi prędkościami :).


‹ Powrót